آخرین مطالب ارسالی
Last Posts
آهنگ های ویژه
Best Posts
کاشت مو
بهترین سایت کاشت مو با کمترین قیمت
کلینیک زیبایی
لوگو – صندوف دیجیتال – آموزش – برندینگ

لوگو

سلام
امروز قصد داریم در مورد مزایای لوگو در تبلیعات صحبت کنیم

آرم و لوگو بدون شک مهمترین عامل هویت بصری کسب و کار شماست
امروز در کانال آموزشی صندوف دیجیتال می خواهیم درباره ضرورت های این ابزار مهم بیشتر صحبت کنیم

خوب برای شروع باید بدونیم چرا در کل باید کسب و کار ما لوگو داشته باشه

لوگو، نماد و نشانه‌ی حرفه‌ای بودن است. شاید شما کارتون را از زیرزمین خانه‌ی خود شروع کرده باشید؛ اما داشتن لوگو یعنی اینکه کار شما به‌ طور حرفه‌ای آغاز شده است.
برای ساخت لوگو باید فکر و تلاش بیشتری به کار ببندید. چرا که دست آخر شما می‌خواهید به لوگوی‌ خود افتخار کنید.

الی وال (Allie Wall) بازاریاب، می‌گوید: «باید پیش از رونمایی از لوگوی‌ خود، حس خوبی به آن داشته‌ باشید. چرا که این لوگو، روی همه چیز از جمله وب‌سایت، محصولات، کارت‌های ویزیت، خبرنامه‌ها، فاکتورها، شبکه‌های اجتماعی و … می‌آید.

اگر لوگو ضعیف باشد، دچار دردسر بزرگی می‌شوید. سعی کنید برای ساختن لوگویی متفاوت وقت بگذارید و ببینید کدام طرح با شما بهتر ارتباط برقرار می‌کند.» لوگوی شما عنصر تعیین کننده‌ی کسب‌و‌کارتان نیست اما به قطع یقین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار‌ است.

قبل از شروع باید بدانیم فرق آرم و لوگو چیست ؟
چرا برخی کسب و کارها سراغ آرم و برخی دیگر سراغ لوگو می روند ؟

لوگو یک عنوان به اشکال و صورتهای مختلف گرافیکی است که طراحی این اشکال بستگی به سلیقه و خلاقیت طراحان گرافیک دارد.برخی از طراحان یک عنوان رو به یک شکل گرافیکی و با استفادهاز خلاقیت خود به صورت خاصی طراحی و خلق میکنند و این نوع لوگو به ظاهر فقط بیانگر یک عنوان است و نکته قابل توجه این طرح شکل گرافیکی بودن عنوان مورد نظر می باشد.

برخی دیگر از طراحان گرافیک عنوانی را به شکلی معنا دار طراحی می کنند که هر کس آن رانگاه کند به راحتی متوجه میشود که این لوگو مربوط به چه عنوان، شرکت٬ورزش و… می باشد . این نوع طراحی از نوع طراحی های حرفه ای و لوگوهای پرهزینه محسوب میشود.

طراحان دیگر یک عنوان رو به شکل اسم عنوان طراحی می کنند که هر کس به راحتی می تواند بفهمد که لوگو شکل چه اسمی است. این نوع سبک طراحی نیز از نوع خیلی حرفه ای و پر هزینه ترین لوگو ها محسوب میشود

در واقع آرم یک عنوان گرافیکی نیست بلکه فقط یک نشانه و یا تصویر گرافیکی یا ساده است٬
هر کسی با دیدن این نشانه یا آرم تشخیص میدهد که این آرم مربوطبه چه عنوانی است ولی هیچ کس نمی تواند بفهمد که این نشانه مربوط به چه عنوان خاصی است (اسم شرکت و…).بنابراین در کنار نشانه یا آرم اسم مربوط به شرکت و یا… که معولا اسمی خاص هست قرار میگیردد. این نوع طراحی هم دو سبک تقریبا متفاوتی دارد. عده ای از طراحان گرافیک نشانه را خودشان طراحی می کنند و عده ای دیگر نشانه را از جای دیگر الگو برداری می کنند.
به طور کلی می توان گفت: خلاقیت در لوگو ۱۰۰٪ بکار رفته ولی در آرم بین %۴۰ تا ۷۰% میباشد. همچنین هزینه در طراحی آرم کمتر از طراحی لوگو میباشد.

از اشتباهات رایج در سطوح مدیریت و عوام استفاده نابجا از واژه های برند به جای آرم و لوگو است. لوگو فقط نشانی از سازمان است در حالیکه برند ماندگاری نام سازمان در ذهن و روح مشتریان است طبق گفته کاتلر وقتی می توانیم بگوییم برند موفقی هستیم که در روح و قلب مشتری نفوذ کرده و مشتری در هنگام مواجه با چندین نام نیازی به تفکر و تکاپو در ذهن خود نداشته باشد و بی نیاز از تفکر محصول یا خدمات ما را انتخاب نمایند.

امروزه بیش از گذشته از علائمی نظیر نشانه‌ها، لوگو یا علائم تصویری به جای نوشته استفاده می‌گردد. علائم موجود در ایستگاه‌های مترو، فرودگاه‌ها و سایر مکانهای عمومی نمونه‌هایی از این نشانه‌های تصویری هستند که باعث درک بهتر مفاهیم و اطلاعات می‌شوند.
معمولاً انسان‌ها افراد را بر اساس اولین تصویری که در ذهنشان هست به خاطر می‌سپارند و مورد قضاوت قرار می‌دهند. برای مثال در اولین روز مصاحبه شغلی اگر لباس فرد کمی نامرتب باشد و یا رزومه‌اش چروک و قلم خورده باشد، حتی اگر آن فرد واجد شرایط هم باشد شاید شما او را انتخاب نکنید. ممکن است آن شخص تعجب کند که باوجود اینکه شرایط، تجربه و مهارت لازم برای استخدام را داشته است، چرا برای آن شغل انتخاب نشده است؟ در واقع همه چیز بر می‌گردد به اولین برخورد و نگاه شما.

این نگاه، در اولین مواجهه مشتریان تازه از صندوف دیجیتال و کار نیز وجود دارد. آن‌ها راجع به اینکه در نگاه اول تا چه مقدار حرفه ای ظاهر شده‌اید، شما را قضاوت خواهند کرد. اگر به دید آن‌ها خوب نباشید و اعتماد آن‌ها را جلب نکنید، دیگر تمایلی به همکاری با شما نخواهند داشت.
یکی از اولین تصاویری که مشتریان از شما خواهند دید، لوگو و هویت بصری شرکت یا سازمان شماست. باید گفت داشتن یک لوگوی خوب چیزی فراتر از تصویر اولیه از شرکت است. یک لوگو با طراحی خوب می‌تواند اثری ماندگار و همیشگی از شرکت شما خلق کند.

چرا داشتن لوگو ضروری است؟

ایجاد اعتماد
قبل از اینکه مشتری وارد فروشگاه یا وب سایت شما شود یک تصویر کلی از شرکت شما در ذهن خود دارد که بخشی از آن ناشی از لوگوی شرکت است. اگر لوگو به صورت حرفه ای طراحی شده باشد، باعث می‌شود که مشتری نسبت به شما احساس حرفه ای بودن داشته باشد و با اعتماد کامل پا پیش بگذارد.

جذب مشتریان جدید
یک لوگوی مؤثر و ماندگار در ذهن می‌تواند برای مشتریان الهام بخش باشد و آن‌ها را به همکاری با شما تشویق کند یا شما را در ذهن خود نگه دارد تا در هنگام نیاز به شما مراجعه کند. مطمئن شوید که لوگوی شرکتتان به بهترین وجه ممکن شرکت شما را معرفی می‌کند.

متمایز از رقبا
یکی از راه‌های مهم ایجاد تمایز با رقبا، انتخاب لوگویی متمایز از رقبا است. اگر برند شما به اندازه کافی متمایز از نام دیگر رقبا نباشد، با مسائلی از قبیل دیده نشدن در میان رقبا و مشکل در نفوذ به ذهن مشتریان و سردرگمی مشتریان مواجه خواهید شد. بنابراین، بهتر است طرحی که انتخاب می‌کنید از سایر برندها متفاوت باشد.

حفظ مشتریان وفادار
اجازه ندهید که رقبا با روش‌های مختلف مشتریان خوبتان را از شما بگیرند. اگر برند و لوگوی شما معتبر باشد، مشتریان شما میل کمتری به تغییر شرکت خود خواهند داشت.

اعتماد سازی حرفه ای
یک لوگوی حرفه ای بیانگر حرفه ای بودن شما در کاری است که انجام می‌دهید؛ اما طرح نامناسب لوگو باعث می‌شود سطح توانایی‌های شما ضعیف دیده شود و اعتماد آن‌ها به شما از بین می‌رود و مشتریان اعتمادشان به محصولات شما از دست می‌دهند.

شما به عنوان صاحب صندوف دیجیتال و کار برای موفقیت در طراحی لوگوی خود چه چیزهایی باید بدانید؟

۱. نیازی نیست برای طراحی کلی پول خرج کنید
هر جا که می‌روید صحبت از طراحی لوگو برای شرکت‌های بزرگ و کارآفرینان پولدار است. اما اگر بودجه‌ی زیادی نداشته باشید چه؟ بالاخره، بسیاری از کسب و کارهای امروزی درآمد چندانی ندارند. نگذارید کسی شما را گول بزند! نیاز نیست برای ساختن یک لوگوی خوب، میلیون‌ها تومان خرج کنید.
با پول خیلی کم هم می‌توانید لوگویی مناسب داشته باشید. چیزی که فقط کارتان را راه بیندازد و شما را به مرحله‌ی بعدی کارتان ببرد
مبنی بر این نیست که هزینه بالای طراحی لوگو حتما می تواند لوگوی خوبی برای شما به ارمغان آورد

۲. خودتان را محدود نکنید
ساختن لوگویی که بیش از اندازه به یکی از محصولاتتان شبیه باشد بسیار خطرناک است. به جای این کار، به چیزی انتزاعی‌تر و انعطاف‌پذیرتر روی بیاورید.
رابین هرشیا (Robin Hercia)، مدیر استودیوی طراحی AWMYL در لوس‌آنجلس که مشتریان زیادی در زمینه‌ی صنعت سلامت دارد، می‌گوید:
هر وقت که مشغول برندسازی برای مشتری هستم، مهم‌ترین اطلاعاتی که به دنبال آن می‌گردم این است که جوهره و اساس آن کسب‌و‌کار چیست و اصلا به محصول یا خدمت خاصی که عرضه می‌کنند توجهی ندارم. برندسازی باید اصالت داشته باشد و تمامی روحیات و فضای آن کسب‌وکار را در بر بگیرد؛ سبک حروف، رنگ و چیدمان همگی منعکس‌کننده‌ی ذات و جوهره‌ی آن کسب‌و‌کار و فراهم‌کننده‌ی بستر مناسب برای جذب مطلوب مشتری هستند

۳. بر این خصوصیات کلیدی متمرکز شوید
حتما لازم نیست که اولین لوگوی کسب و کار شما برنده جوایز طراحی شود یا مشتریان را به وجد بیاورد.
هم‌چنین لوگوی شما لازم نیست خیلی استثنایی باشد. اگر شما به خصوصیات زیر توجه کنید، لوگوی خوبی خواهید داشت:سادگی: نیازی به یک لوگوی پرجزئیات نیست. به لوگوی برندهای بزرگ مثل فیسبوک، گوگل و تارگت نگاه کنید، طراحی همه‌ی آنها بسیار ساده است.

قابل به خاطر سپردن: آیا لوگوی شما قابل تشخیص است یا تمایز دادن آن با سایر برندها دشوار است؟ به خاطر سپردنی بودن لوگو بسیار مهم است؛ زیرا شما می‌خواهید که مشتریان لوگوی شما را ببینند و از طریق لوگو برند شما را به یاد بیاورند.

مناسب بودن: در نهایت،‌ آیا لوگوی شما مناسب است؟ لوگوی شما باید به تنهایی بتواند نگرش برند و بنیان کار شما را منتقل کند. اگر هیچ ارتباطی میان لوگو و برند وجود نداشته باشد، آنگاه برای پیشبرد اهداف خود در برندسازی با مشکلات ریشه‌ای و عمیقی روبرو می‌شوید.

اگر به این سه جنبه توجه ویژه داشته باشید، هیچ خللی در کارتان ایجاد نمی‌شود.

یادتان باشد 
در طراحی لوگو، شما نباید از سایر برندها به ویژه رقبا کپی‌برداری یا تقلید کنید.

این امر برای کسب و کارهای کوچک خطرناک و برای برندها گاهی تبدیل به رقابتی تنگاتنگ شده که مشتریان آنها را نیز به اشتباه می اندازد

شنل و گوچی هر دو از بزرگترین غول های صنعت مد.

پپسی، بزرگترین تولید کننده نوشیدنی های گاز دار و آتو تریدر، برگترین شرکت معاملات خودرو امریکا

آیا این رفتار برای کسب و کارهای کوچک خطرناک نیست 
مسلما چون شما برخی از این برندها را می شناسید برایتان جذاب است ولی تناسب همیشه باید رعایت شود 

نمونه های ایراتی 

کپی برداری کسب و کارهای کوچک از برندها عموما تبدیل به فاجعه خواهد شد 

چند نکته نهایی : 

به لوگوی سایر کسب‌و‌کار‌ها‌ در صنعت خود نگاهی بیاندازید
 لوگوی خود را تمیز و کاربردی بسازید
 نام شرکت شما روی طراحی لوگوی‌تان اثر می‌گذارد
 از تصاویر آماده‌ی کامپیوتری (clip art) استفاده نکنید
. در طراحی زیاد هم از مُد روز تبعیت نکنید
. رنگ لوگو را با دقت انتخاب کنید

انتخاب کنید
۷٫یک طراح استخدام کنید

 

لوگوی خود را با علم بر اینکه آن را تغییر خواهید داد طراحی کنید. به محض اینکه محصول و بازار مناسب را یافتید و آماده‌ی توسعه‌ی کار خود شدید، باید یک برند بسازید که چیزی بیش از ساختن یک لوگو است. لوگو برای انعکاس مفهوم برند طراحی می‌شود. در زمان برندسازی است که برای داشتن یک لوگوی خوب، صرف وقت و سرمایه، ارزش پیدا می‌کند.

بسیاری از برندها لوگوی خود را در طی سالیان بنا به تغییرات محصول یا شرکت تغییر دادند

 

 

خصوصیات یک لوگو استاندارد چیست?

ساده بودن
زیبایی یک طرح در سادگی آن نهفته است هرچقدر ساده تر تاثیر گذار تر خواهد بود لوگو نباید دارای پیچدگی باشد

پایداری
لوگو باید در طول زمان تحمل مد های مختلف را داشته باشد و تحت تاثیر مدهای مختلف قرار نگیرد

انعطاف پذیری
طراحی لوگو باید به صورتی باشید که بتواند بدون تغییر ماهیت و هدف خود در سراسر رسانه های مختلف جای بگیرد. مثال در وب سایت ، تابلو های تبلغاتی ، محصولات چاپی و …. و زیبا ترین شکل خود را نمایان کند.

گویابودن
اگرچه طراحی لوگو شما شاید به طور مستقیم نشان دهنده ی محصولات و یا خدمات شما نباشد، اما به طور یقین باید هدفی در مورد ارزش ها و فرهنگ شرکت شما را منعکس کند. در حالت ایده آل فرهنگ شرکت شما ، افکار و عقاید مخاطبان شما را تحت تاثیر قرار می دهد. درک و شناخت مخاطبان، شما را قادر می سازد تا به سادگی یک لوگوی تاثیر گذار و مناسب برای نام تجاری خود طراحی کنید، به طوری که این طرح مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار داده و بر مشروعیت کسب و کار شما بیافزاید. بخشی از ایجاد یک لوگوی فریبنده، انتخاب یک رنگ مناسب (یا همان رنگ سازمانی)است که کمک می کند تا شمااحساسات بیننده ی خود را جادو کنید.

 

نمونه های لوگوی های زیبا جهت الهام گرفتن 

 

 

 

یادمان باشد کسب و کار را ما می سازیم و مردم تبلیغ می کنند 
تبلیغاتمان را برای مشتری بسازیم نه برای خودمان 

در نهایت امیدواریم تا کسب و کاری پر رونق و پر روزی داشته باشید
و مطالب ارائه شده بتواند تغییری در نگرش تبلیغاتی کسب و کارها ایجاد کند 

 

 ارسال در حدود 6 روز قبل  ادامه مطلب »